Szukaj na tym blogu

piątek, 21 września 2018

Philips 102A13 Aladyn

Philips 102A13

Polski Philips 102A13 Aladyn. Przedwojenne radio,  rzadkość  na rynku. Jak się trafia to przeważnie w opłakanym stanie. Takie było też moje . Jednak przynajmniej było kompletne, a to już dużo. Skrzynka porozklejana, brudna, z ubytkami forniru. Płótno porwane i brudne. Wewnątrz rdza, gruba warstwa kurzu i przeróbki w zasilaczu.
Chassis radia brzydko się prezentuje ze względu na ogniska rdzy i czarne plamy na pokryciu galwanicznym.  Nie jest to aż tak cenne radio żeby chciało mi się demontować wszystko do gołej blachy i oddawać je do galwanizerni. Postanowiłem wyczyścić je ze rdzy i pokryć farbą, żeby zabezpieczyć blachę przed ponowną korozją.
Renowacja skrzynki to sama przyjemność. Drobne ubytki forniru uzupełniłem podobnym fornirem. Skleiłem odklejony spód, a następnie zdarłem starą warstwę politury. Po położeniu kilku warstw szelaku pomalowałem sprayem czarne elementy radia.
Pierwsze uruchomienie nie przyniosło efektu. Brak jakiejkolwiek reakcji. Lampy na pewno sprawne bo sprawdzone w działającym modelu Philips 109A. Głośnik sprawny, żarzenie na każdej lampie, antena, uziemienie, napięcia na lampach dobre... Elektrolity podmienione na nowe 33uF/450V. 
Ale nie działa...












Elektrolity po prostu przylutowałem od spodu.
Stare odpiąłem od układu, służą jako punkty lutownicze.



Skala po przetarciu z brudu jest jak nowa.



19.09.2018r. c. d.

Dzisiaj zaliczyłem kolejne podejście do tego radia. Poprzednich pięć nie przyniosło efektu. Jednak dzisiaj sukces, radio działa. Działać musiało, bo jest to bardzo prosta konstrukcja.
Podobno człowiek im starszy, tym mądrzejszy, ale chyba nie w moim przypadku.😕 Za bardzo się zasugerowałem pewnymi faktami, ale problem był prozaiczny i powinienem go rozwiązać za pierwszym razem. Przyczyną defektu była podstawka lampy AL4, a dokładnie brak kontaktu na stykach żarzenia. Tak jak pisałem wstępnie, zasugerowałem się tym, że lampy były na pewno sprawne, bo sprawdzone w działającym radiu i miały pomierzone napięcia żarzenia. Ponadto podstawki wyglądały solidnie, a wcześniej wszystkie styki spryskałem kontaktem.  Z tego powodu mój obszar poszukiwań przeniósł się w inne rejony. Jednak mogło mi dać  do myślenia to, że po włączeniu zasilania lampy  AF7 i AZ1 były ciepłe, a AL4 zimna...
Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jeden element, który musi być taki jak oryginał. Chodzi o tulejkę łączącą oś pokrętła z osią kondensatora powietrznego.


Tulejka oryginalna i dorabiana.

Tulejka musi być z materiału nieprzewodzącego, aby nie zewrzeć kondensatora powietrznego do masy. W oryginale zrobiona jest z jakiegoś bakelitu i z tego powodu często ulegała pokruszeniu.
W moim radiu też była wykruszona, więc  dorobiłem solidną z mosiądzu, ale to był błąd.


Szukając usterki zacząłem rozrysowywać schemat..




Philips odbiera na wszystkich zakresach. Program I PR dosyć wyraźnie. Oczywiście potrzebna jest dobra antena i uziemienie.


1 komentarz:

  1. Wbrew pozorom wcale takie rzadkie nie jest. Na forum triody wiadomo o 14 zachowanych egzemplarzach . Do tego należy dodać odbiorniki które pojawiają się na rynku a nie są wpisane na listę .

    OdpowiedzUsuń