Szukaj na tym blogu

czwartek, 19 grudnia 2019

Philips 204U



Philips 204U Philetta


Production: 1944/46
Tubes: 2x UCH21, UBL21, UY21 lub UY1N
Size: 280 x 160 x 130 mm
Waga: 2,7 kg
Dwa zakresy fal:
SW 15-51 m
MW 192-575 m


Po lewej stronie obudowy bakelitowej znajduje się pokrętło głośności z włącznikiem / wyłącznikiem, po prawej pokrętło strojenia, a za nim pokrętło długości fali. Odbiornik ma dwa pasma: falę krótką (15–51 metrów) i falę średnią (196–575 metrów). Wcześniejsza wersja 203U została wykonana w 1941 roku i ma  falę średnią i długą. Tak więc jedynki PR nie posłuchasz.



Po odbudowie Maratona postanowiłem uruchomić coś mniejszego. Wybór padł na Philipsa 204U. (Następca protoplasty naszego Pioniera - Philipsa 203U). Mam kilka modeli tej serii określanych nazwą Philetta. Długi czas u mnie stały na półce, zakurzone, niesprawne, ale sympatyczne, bo malutkie i bardzo ładne wzorniczo.

Produkcja tego i wcześniejszego modelu przypadają na lata II Wojny Światowej  i tuż po. W Polsce te radia nie były produkowane. Fabrykę Philipsa Niemcy przejęli w 1939 roku,  przestawiając produkcję głównie na potrzeby wojska. Niemieccy oprawcy bezwzględnie wdrażali  plan zniszczenia państwa polskiego w każdej dziedzinie. Z innymi krajami okupanci obchodzili się łagodniej. W fabrykach europejskich  produkcja na potrzeby cywilne kwitła na dobre i  te modele schodziły z produkcji bez przeszkód.

  Wracam do teraźniejszości... Zakładałem, że te małe radio to zadanie na jeden wieczór, ale się oszukałem, bo zabawa trwała kilka dni.
Aby wyjąć chassis z obudowy, należy odkręcić i wysunąć trzy pokrętła. Dostęp utrudniony i użyć do tego należy długiego wkrętaka.
Radio było wewnątrz grzebane. Najbardziej rzucająca się w oczy przeróbka, to duża oprawka z neonówką zamocowane do tylnej ścianki. Na zdjęciu już wymontowana.


Druga przeróbka to wstawiona zastępczo lampa UY1N, zamocowana do podstawki za pomocą kombinacji kabelków i drucików. Podstawka do UY21 jest inna niż do UY1N stąd te kombinacje..


UY21






UY1N



Zlikwidowałem tą naprawczą partyzantkę i adaptowałem (tymczasowo) lampę do podstawki poprzez przejściówkę. Najprościej byłoby włożyć UY21, ale takiej nie mam. Inne rozwiązanie to wymiana podstawki pod UY1N. W tym radiu montowano fabrycznie zarówno  UY21 jak i UY1N.


W radyjku brakowało oprawki neonówki wraz z tekstolitową płytką mocującą. Płytkę dorobiłem, a oryginalną oprawkę, jakimś cudem, znalazłem w swoich zasobach.
Z tego, co wiem, rzadko można znaleźć to radio w stanie niebudzącym zastrzeżeń co do działania. Przeważnie coś buczy, trzeszczy, źle działa regulacja wzmocnienia, zrywa się odbiór, itp. Przeważnie to wina starzenia się podzespołów, oraz   użytych elementów, które były  niskiej jakości. Ale nie ma co wybrzydzać. Przecież radio ma 70 lat...
 Biorąc pod uwagę modele o innym symbolu, nieznacznie różniące się  układem i częściowo obudową , to wyprodukowano ich setki tysięcy. Produkowano je w wielu krajach Europy. Tanie radio dla mas.


Philips do łączenia elementów stosował wtedy przewody druciane w  izolacji. Po tych kilkudziesięciu latach izolacja się pokruszyła i na wielu odcinkach pozostały gołe druty. Mogło to doprowadzić w każdym momencie do zwarć. Wymieniłem takie odcinki na kabelki współczesne. Kabelki odzyskane z wiązki zasilacza komputerowego. Przy tego typu radiach oryginalność  wnętrza odbiornika (zwłaszcza pod chassis) ma dla mnie drugorzędne znaczenie. Najważniejsze jest przywrócenie sprawności.




Słaby jest w tym modelu potencjometr, warto sprawdzić kondensatory. Wszystko to upchane w niewielkim chassis.
Oczywiście, standardowo wymienić musiałem kabel zasilający.
Lampy przed włożeniem, dla pewności,  sprawdziłem w innym radiu.









Radio zadziałało. Na obu zakresach. Na krótkich jest bardzo czułe. Na całej szerokości skali coś odbierało. Przy uruchamianiu zwrócić należy uwagę na słabe kontakty lamp w podstawkach. Musiałem z tym walczyć. Do odbioru potrzebna jest dobra antena. Kondensator w obwodzie anteny ma mieć 1000pF. Oryginalny stracił parametry. Zanim go wymieniłem,  nie mogłem nic odebrać.
Przy składaniu radia w całość, należy zaopatrzyć się w jakieś narzędzie ułatwiające przykręcenie śrubek  pokręteł. Przykręcenie ich to spora gimnastyka.










To radio to niemal obowiązkowy element każdej kolekcji. Dlatego w sieci można znaleźć dużo informacji i dokumentacji . 


Philips 204U


Philips 204U


Philips 208U następny model w trochę innej obudowie.


Kombinacja Philettek


Kombinacja Philettek







1 komentarz: