Szukaj na tym blogu

niedziela, 18 sierpnia 2019

Elektrit Maraton 5






Udało mi się pewnego dnia poświęcić kilka godzin na prace przy  Maratonie.

Zdobyłem w końcu kondensator strojeniowy. Jego adaptacja do układu wymagała modyfikacji gabarytów i  odpowiedniego zamocowania. Teraz  prawidłowo współpracuje z mechanizmem regulacji. 
Z innych rzeczy - przywróciłem oryginalne połączenia w obrębie zasilacza. Dodałem nowe elektrolity 16 uF/450 V i 32uF/350 V. Jeden z elektrolitów musi być izolowany od chassis podkładką.
Zacząłem łączyć cewkę z kabelkami. Łączówki i kabelki są delikatne i wymagają precyzji przy lutowaniu. Ważne, żeby nie pogorszyć ich stanu.

Dorobiłem skalę. Poprzednia straciła większość napisów.





Nowa skala


Trwa proces przywracania do życia głośnika, który wróci do skrzynki Maratona.
Głośnik był  skorodowany i wymagał rozłożenia na części pierwsze. Miał ponadto uszkodzoną cewkę wzbudzenia. Ten typ głośnika jest tak skonstruowany, że można go łatwo rozkręcić na części pierwsze.  Całość wyczyściłem i zakonserwowałem farbami. Cewkę wzbudzenia przewinąłem na wcześniej przygotowanym karkasie. 11000 zwojów drutem 0,1 mm.
Membranę skleiłem z cewką. Samą cewkę wcześniej podkleiłem cienkim papierem, bo się rozsypywała.. Wyprowadziłem nowe druciki od cewki do transformatora. Membranę przykleiłem do kosza butaprenem, a na wierzchu przykleiłem nowy krążek z filcu (tak było w oryginale). Wszystkie prace wymagały precyzji i cierpliwości. Zwłaszcza przy wklejeniu i centrowaniu cewki.



Karkas


Karkas


Karkas nasunięty na rdzeń


Ręczną zaciskarką do nitów przymocowałem oczka do lutowania


Cewka 11000 zwojów drut 0,1 mm




Cewka kiepsko wygląda, ale jest sprawna.




Resztki opisu na transformatorze.


Głośnik przed i po.




Głośnik Graetz-a docelowo zostanie zamieniony na Elektrita.


Wygląd po i przed z tyłu.

Wygląd przed i po od frontu.

Jeszcze trochę wolnego czasu i chęci, a odbudowa dobiegnie końca.

CDN...






2 komentarze:

  1. Tego Elektrita z allegro lokalnie wylicytowałem ja , to ze jest taki z wadami jak kolega opisał to nic , ja widzę nie wady a zalety a jest ich całkiem sporo. Dziękuję za umieszczenie relacji z naprawy na pewno uprości prace nad radiem , czy kolega mógłby z wymiarować tylną ścianę ? Pozdrawiam kolega z forum , były już członek Triody - kogigogi.

    OdpowiedzUsuń
  2. p.s Elektrit Victoria - prace zakończone.

    OdpowiedzUsuń