Szukaj na tym blogu

sobota, 25 grudnia 2021

AKAI GXC -570D część I

 



DANE TECHNICZNE:

  • prędkość przesuwu: 4,76 cm / s
  • Ilość głowic: trzy (kasująca - odtwarzająca - zapisująca)
  • Pasmo przenoszenia: 35 Hz - 19 kHz
  • Typ kasety: typ I, CrO2, FeCr
  • Stosunek Sygnał / Szum: 62 dB (Dolby B)
  • Kołysanie i drżenie: 0,06%
  • Maksymalne zniekształcenia harmoniczne: 1%
  • Redukcja szumów: Dolby B
  • Sygnał wejściowy: 70 mV liniowy, 0,3 mV mikrofonowy
  • Sygnał sygnałowy: 0,775 V linkowany
  • Wymiary: 440 x 255 x 225 mm
  • Waga: 13,5 kg


Ten Akai GXC-570D to stereofoniczny magnetofon kasetowy z podwójną redukcją szumów Dolby B, po raz pierwszy sprzedany przez Akai w 1976 roku z zalecaną ceną detaliczną 900 USD i wycofany rok później.

Główne cechy Akai GXC-570D to: 3 głowice i monitorowanie braku taśmy, mechaniczny 3-cyfrowy licznik taśmy i zatrzymanie pamięci, ręczny wybór typu taśmy i możliwość obsługi zwykłych, chromowanych i ferrochromowych taśm, podwójny kabestan z napędem pasowym transport.

Typowy ładowany od przodu magnetofon kasetowy z przegrodą na kasetę umieszczoną po lewej stronie decku. Wysuwanie taśmy jest obsługiwane mechanicznie i kaseta musi być umieszczona w zagłębieniu kasety stroną do odtwarzania skierowaną do przodu.

Mierniki poziomu używane w GXC-570D są analogowymi igłowymi miernikami odczytu VU. W pełni logiczne sterowanie transportem zastosowane w GXC-570D pozwala mu reagować na najmniejszy kontakt z palcem, zapewniając szybki i bezproblemowy wybór funkcji transportu. Szybkość odtwarzania można regulować za pomocą kontroli wysokości tonu.

Aby zapewnić najlepszą odpowiedź z szerokiej gamy dostępnych taśm, przed nagrywaniem można przeprowadzić regulację czułości do optymalnych poziomów.

System Dolby-B redukuje szum taśmy na taśmach nagranych na GXC-570D nawet o 10 dB przy najwyższych częstotliwościach. Konfiguracja z trzema głowicami GXC-570D wymaga systemu Double Dolby, jednego do nagrywania i jednego do odtwarzania.

Aby nagrywać na żywo, ten deck posiada 2 wejścia mikrofonowe do podłączenia mikrofonów ze złączem jack. Aby zapewnić niezakłócony odsłuch, dostarczane jest złącze jack dla pary słuchawek stereofonicznych. Połączenie z innymi komponentami audio w celu odtwarzania można uzyskać za pomocą kabla RCA, a nagrywanie ze źródła za pomocą kabla RCA. Wszystkie główne polecenia transportowe mogą być wydawane zdalnie za pomocą pilota przewodowego.




















No i mam to cudo na warsztacie...









Stan zewnętrzny.

    Jeden z kilku najlepszych magnetofonów jakie wyprodukowano w historii  wpadł w moje ręce. Kupiony w komisie. Stan techniczny nieznany. Z zewnątrz kompletny ze śladami użycia. Brak mu jedynie pilota na kablu (remote control). Jest to model z 1976 roku, więc ma 45 lat. Cena nowego w tamtym roku wynosiła 900 $. Obecnie, cena  nawet niesprawnego, też bardzo wysoka. Na eBayu zaczyna się od 2500 zł
Jest to potężna, ciężka ( 13,5 kg) maszyna z litego aluminium i  stali w drewnianej, fornirowanej obudowie. Wymiary: 440x255x225 mm


    Sprzęt po wstępnym uruchomieniu okazał się niesprawny. Nic nowego. Główna usterka to niepoprawnie działający mechanizm kasety. Przewija w obie strony, ale nie odtwarza jej, bo mechanizm z głowicą podnosi się i za chwilę opada. Przyczyną wady jest oczywiście sparciały pasek napędu. Typowa usterka wszystkich starych magnetofonów. Pasek dostępny na eBayu w najtańszej wersji 13 euro z przesyłką. 
Inne wady to przepalone żarówki 6v podświetlające wskaźniki wysterowania i gniazdo kasety. Po wymianie paska będzie można określić wstępnie jego poprawność działania..



Po zdjęciu płyty czołowej.




Przełączniki sensorowe są podświetlane żarówką. Wszystkie oprócz "stop". Uwaga! Sensory mogą nie działać prawidłowo przy zdjętej płycie czołowej.



Z boku obudowy widać pasek napędowy.



Klapka z pleksi ma ułamaną część. Ta klapka na efektowny element magnetofonu. Nie chodzi o wygląd, a o to, że podnosi się automatycznie sama, po naciśnięciu przycisku na płycie czołowej.


Z prawej strony  widoczny silnik


Po odkręceniu 


Pasek do wymiany


Wygląd mechanizmu wewnątrz.


Łączówka, którą należy odpiąć przed odkręceniem ścianki.


Miejsce wypięcia łączówki

    Aby wymienić pasek, należy odkręcać tylną blachę. Wcześniej odpinamy łączówkę z kablami na górnej płycie. Dzięki temu możemy swobodnie operować odkręconą blachą. Dobra  rada, dobrze jest przykleić  taśmą samoprzylepną wskaźniki wysterowania. Nie będą niebezpiecznie wisieć na kabelkach.
Rozkręcony mechanizm daje nam idealną okazję do  wyczyszczenie z brudu i nasmarowania elementów mechanizmu. Do uruchomienia postaram się dobrać pasek o podobnych parametrach.
    
        Samo wyjęcie blachy z zespołu jest utrudnione przez wystające u góry i dołu wkręty montażowe. Nie daje się jej wyjąć. Dla wygody należy część z nich wykręcić. Wyjęcie blachy dokonujemy kładąc werk silnikiem do góry. Jest to konieczne, aby nie zgubić dwóch kulek dystansowych w ośkach . Ja je zgubiłem.... Gdy już wymieniłem pasek pasek i miałem już testować magnetofon , znalazłem jedną kulkę na warsztacie.  Drugiej nie było !!! Zaczęło się szukanie na warsztacie i pod. Znalazła się wewnątrz werku.  Szukanie i montaż zajęło mi dodatkową godzinę. To są naprawdę malutkie kulki. Cud, że ich całkiem nie pogubiłem.


                                                             Kulki dystansowe.

Do wymiany paska należy zaopatrzyć się w haczyk, którym naciągniemy pasek na rolkę sinika. Pasek naciągamy przez boczny otwór, gdy przykręcimy tylną blachę z silnikiem.





Widok (częściowy) mechanizmu otwierania kieszeni



Tydzień później..

Jak pisałem pasek założony. Doczekałem się też żarówek. Do  podświetlenia skali wstawiłem 6 V 300mA, takie same wstawiłem do oświetlenia kieszeni kasety.
Magnetofon już działa. Elektromagnes trzyma głowicę przy odtwarzaniu. Odsłuch na razie na  słuchawkach. Jednak po kilkukrotnym starcie, stopowaniu, przewijaniu spadł pasek. Po założeniu ponownie spadł. Innych na podmianę nie mam. Po pierwsze ten jest za wąski w stosunku do oryginału i prawdopodobnie za luźny. Kupiłem więc ostatecznie  na eBayu zamiennik i czekam.
Po tym zamontowałem sklejoną klapkę z pleksy osłaniającą górny rząd pokręteł. 
Tu też nie jest dobrze. Klapka może się otwierać, ale nie do końca. Zamyka się też źle. Mechanizm klapki napędza silnik, który ma problemy z obrotami. Przyczyną niedomagania jest prawdopodobnie płytka sterowania.

Bez  odpowiedniego paska, nie ma mowy, o jakiej kolwiek dalszej naprawie. Gdy magnetofon działał chwilami na zamienniku, rokowania były bardzo dobre. Czekam więc na pasek.

Cdn... 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz