Szukaj na tym blogu

piątek, 6 grudnia 2019

Elektrit Maraton cz.7








Poświęciłem dużo czasu na ostatni etap uruchamiania Maratona. (Dlatego taka długa przerwa w publikowaniu postów).
Dokładna analiza układu i schematu zaowocowała znalezieniem dwóch (moich) istotnych błędów montażowych. Ponadto znalazłem jeden uszkodzony rezystor i brak kondensatora w obwodzie anody lampy AF7. Po skorygowaniu tych usterek wreszcie udało mi się go uruchomić. Sukces jednak nie jest całkowity. Odbiór stacji radiowych mam tylko na jednym zakresie. Niestety nie na falach długich z programem pierwszym. Tak jak przypuszczałem, winowajcą jest cewka. Przed montażem nie sprawdziłem jej zwojów.




Winowajca

 Radio przechowywane było w wilgotnym pomieszczeniu. Cienkie miedziane druciki (te bez oplotu) skorodowały i popękały. Na ten moment naprawienie tego elementu przekracza moje możliwości. Ten typ cewki stosowany był w innych modelach Elektrita, np. w Rivalu. O Rivalu niedługo będzie następny post, to może przy okazji spróbuję ją pomierzyć i rozrysować. (Chyba, że ktoś już to zrobił. Oszczędziłoby mi to czasu i wysiłku) .


Z innych przydatnych informacji: oryginalny kondensator strojeniowy powinien mieć pojemność w zakresie 50pF-500pF . (Mój zamiennik dokładnie tyle ma). Żarówki skali 6,3V 0,3A. Na zdjęciach, dwie dolne gałeczki są nieoryginalne dla tego modelu. Oryginalne, na ten moment,  podczepiłem do Rivala.
Mam nadzieję, że dokumentacja w tym poście przyda się ewentualnym właścicielom niesprawnych Maratonów. 😃 Może być nim właściciel egzemplarza, wylicytowanego wczoraj (05.12.2019 r.) na Allegro  za kwotę 1650 zł. Ceny stały się niesłychanie wysokie, biorąc pod uwagę, że był to egzemplarz niesprawny, niekompletny i zardzewiały. Jednak nie ma takiej ceny, której nie zapłaciłby za Elektrita napalony kolekcjoner. (Też licytowałem, ale odpadłem przy 900 zł ... 👿)
.






 Oryginalny kondensator ma pojemność 50pF - 500pF, żarówki skali 6,3V 0,3A.


Nie lubię mieć tak długo rozgrzebanego radia na warsztacie, ponieważ absorbuje to ciągle moje myśli. Dlatego cieszę się, że radio jest skręcone i zamykam temat. Nie do końca z pełnym sukcesem, ale biorąc pod uwagę stan jaki był na początku to nie jest źle.





Poruszę kwestię błyszczącego chassis. Pomalowałem je srebrną farbą w sprayu. Było to koniecznie w celu zabezpieczenia przed korozją. Przedtem wyczyściłem z autentycznej rdzy, która wżerała się już w blachę.   W oryginale chassis też było pomalowane srebrną farbą. Więc uważam, że nie jest to błąd w konserwacji, chociaż nie każdemu się to podoba . Natomiast błędem jest malowanie blachy farbą, gdy pierwotnym zabezpieczeniem było pokrycie galwaniczne. 



Wreszcie radio na regale.




3 komentarze:

  1. Kończę pomału Maratona tego z allegro lokalnie , dzięki informacjom tu zawartym prace idą szybciej , jednak patrząc na schemat i na układ połączen z natury u mnie są pewne różnice co do wartości i rozmieszczenia elementów jak i braku lub inego połączenia u Kolegi niż u mnie w naturze , moje radio nie wydaje się żeby było ,,grzebane,,
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam. Czy radio już uruchomione? Różnice w wartościach elementów mogły być. Zwłaszcza kondensatorów. Moje połączenia z natury zgadzały się ze schematem. Grzebany był tylko zasilacz. Wlutowano cewkę między elektrolitami, bo wstawiony głośnik był bez cewki wzbudzenia. Na AL4, między szóstą nóżkę, a masę dołożyłem jeszcze kondensator 50 pF (nie ma go na moim rysunku). Jestem ciekawy jakie konkretne różnice są w radiu kolegi.
    Jeśli potrzebne jeszcze są wymiary tylnej scianki to jutro podeślę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, dzięki za odzew tak z grubsza to kondensator 400nf u mnie wlutowany jest równolegle do kondensatora 470 nf , jeden koniec do drutu masy drugi do pierwszego pinu łączówki w miejscu gdzie jest rezystor 100 k. Druga to tam gdzie jest przełącznik z trzema kondensatorami jest 5 kołków lutowniczych trzy do kondensatorów a dwa dolne u mnie są połączone przewodem z cewką.Najlepiej jak bym zapodał foto tylko jak ? Tak wymiary ścianki jak najbardziej przydadzą się. U mnie głośnik oryginalny już sprawny (membrana i zawieszenie liche) elektrycznie ok. rezystancja uzwojenia wzbudzenia ok. 2300 om , cewki 2,8 jest tam w głośniku jeszcze jedna cewka płaska nawinięta grubszym drutem 0,7 om czemu ona służy ?

    OdpowiedzUsuń