Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 2 marca 2020

Elektrit Rival przedwojenne radio cz. I




Elektrit RIVAL Z

Z - lampy: AR4101, AR4101, PP430, V430;
          lub: E438, E438, E443, 1802;
U - lampy: CC2, CC2, CL2, CY1, C1/C2;
B - lampy: KC1, KC1, KL1;
S - lampy: B2038, B2099, B2043, 1927/28;
reakcyjny, 1 obwód;
wymiary - 29,5 x 31,5 x 20 cm;
cena - 280/320/200/315 zł.

Zabrałem się za Rivala. Niewiele jest materiałów na temat tego modelu. Jak wiemy, nie ma dokumentacji i fabrycznych schematów do wszystkich modeli Elektrita. W tym przypadku nie jest to banalna naprawa typu wymiana kondensatorów czy wymiana lamp. Jest to odbudowa , bo radio nie ma skrzynki. Jeśli chodzi o chassis  jest niemal kompletne i w niewielkim stopniu "ruszane" . 
 Ten Elektrit to prosta konstrukcja. Na górze chassis transformator, cztery lampy, cewka, kondensator strojeniowy i dwie żarówki. Pod spodem blok kondensatorów ( podobnie jak np. w VE301Dyn), kilka rezystorów, kondensatorów, przełącznik zakresów, dławik i cewka. Najwięcej miejsca zajmuje blok kondensatorów. Bywa, że puszka tego bloku jest rozsadzona, a kondensatory ze smołą wystają na zewnątrz. Tak było i w tym przypadku. Mimo tego pomierzone pojemności wyglądały dobrze. Dokładnie nie wiem jakie powinny być wartości. Niżej rysunek z pomiarami.


Pomierzone wartości pojemności w bloku kondensatorów.

Poprzedni serwisant dołożył dwa elektrolity 8uF w obwód zasilacza.
W układzie zamontowane były oryginalne rezystory Always.  Trzy z nich, w wersji czerwonej, były uszkodzone, bez rezystancji. Brak lamp AR4101=E438, a to duży problem, bo obecnie  nie do zdobycia . Brak ekranu na lampę E438. Najważniejsze, że cewka jest w stanie nieuszkodzonym . Zmierzona pojemność kondensatora strojeniowego 40pF -370pF. 




Obsadzone lampy nie mają oznaczeń.






Skala na metalowej blaszce. Tło skali malowane złotą farbą. Napisy czarne.



Schemat prowadzenia linki napędu


Blok kondensatorów z dołączonymi elementami.


 Z czasem, jak zdobędę wymiary,  zabiorę się za budowę skrzynki.
.
.
.
.
.
.
.
No i robię skrzynkę.
Konkretnych wymiarów nie udało mi się zdobyć. Na podstawie podanych wymiarów na stronie radioretro.pl oraz od wymiarów chassis i ścianki głośnika ( oryginał) zacząłem sklejać obudowę. 
Jak się później okazało wymiary z radioretro.pl były niewłaściwe. Na forum Trioda  znalazłem wymiary Superiora 36. Ta  skrzynka ma te same wymiary co Rival.  Musiałem moją skrzynkę zmodyfikować, przycinając i sztukując jej ścianki.
Wymiary :
- szerokość: 312 mm
- wysokość: 333 mm
- głębokość: 227 mm
- grubość ścianek bocznych 10 mm, dolna 5 mm
- brak otworu dolnego
Tylna ścianka-ramka:
- szerokość listew 38 mm
- grubość 11 mm
- fazka na krawędzi 5 mm


Po zastosowaniu wymiarów od Superiora wszystko zaczęło pasować.



Oryginalna ścianka głośnikowa była istotnym elementem,  pozwalającym zbudować wnętrze skrzynki.  






Klejenie forniru na elementach frontowych to  żmudna robota. Okleić należy zaokrąglone elementy przy poziomym ułożeniu słojów forniru. Przy grubym fornirze, jaki używałem, to duże wyzwanie. Użyć musiałem wielu zacisków i żelazka z parą. Klejony fornir musi być wilgotny. Łatwiej wtedy go formować. Nawet przy klejeniu na płaskich powierzchniach, fornir należy zmoczyć wodą po obu stronach.  



Udało mi się kupić tkaninę na głośnik, może nie idealną bo bez wzoru, ale  przypominającą oryginał.




Skrzynka skończona . Krótki opis nie oddaje zaangażowania jakie włożyłem w budowę. Masa klejenia, przymiarek, poprawek.  Robiłem ją parę tygodni, ale jestem zadowolony z efektu końcowego. Radio jest niewielkie, ale efektowne. Na ostatnim zdjęciu uzbrojone we właściwe (mniejsze) gałki z literką E. 


Odbudowa zatrzymała się na tym etapie. Radio jest jeszcze nieuruchomione z powodu braku lamp. Gdy je zdobędę, to próbę uruchomienia  postaram się opisać w poście.  








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz