Szukaj na tym blogu

środa, 15 marca 2023

Telefunken Trio Koncert

 Telefunken Trio Koncert






Producent: Telefunken
Model: Trio Koncert
Rodzaj sprzętu: Radioodbiornik
Zakresy: D,S,K
Kraj: Czechy
Rok produkcji: 1935/36
Zasilanie: sieć, zmienny
Lampy: 2x AC2, AL1, AZ1

Kolejny Telefunken, który przeszedł przez moje ręce. Przyjechał z Czech. Tam był produkowany w zakładach Radiotechna. Stan kompletny z widocznym niewielkim nalotem korozji, uszkodzonymi elementami i warstwą brudu. Niewielkie, sympatyczne radio w pionowej skrzynce.
Renowację zacząłem od skrzynki. Uzupełniłem braki forniru, zdarłem starą, uszkodzoną warstwę politury szelakowej. Wyczyszczony fornir pokryłem nową politurą, porwaną i poprzecieraną tkaninę głośnika zastąpiłem nową.
Korodujący głośnik wyczyściłem do żywego żelaza i zabezpieczyłem lakierem. 
Chassis , elementy  na nim, celuloidowa skala zostały wyczyszczone z brudu i rdzy. Część przewodów ze starości straciło izolację. Wymieniłem je na identyczne, nowe. Dorobiłem nowy kabel zasilający w osłonie bawełnianej.
Sprawdziłem wszystkie rezystory i kondensatory. Wstawiłem dwa sprawne kondensatory elektrolityczne 8uF w zasilaczu oraz jeden elektrolit (C10) 10uF w bakelitowej rurce pod chassis. Znalazłem uszkodzone rezystory, które oczywiście zastąpiłem sprawnymi.
Po tych zabiegach sprawdziłem  poprawność połączeń ze schematem oraz za pomocą omomierza przejścia na stykach i przełącznikach.
Podłączyłem radio bez lamp pod napięcie i pomierzyłem napięcie żarzenia w podstawkach. Następnie obsadziłem lampę AZ1 i sprawdziłem napięcia na zasilaczu. Okazały się prawidłowe, więc obsadziłem resztę lamp.
Lampy były  już mocno wypracowane, ze słabą emisją. Musiałem z zapasów dobrać sprawniejszy zestaw. Brakowało mi jedynie AL1, ale na czas uruchomienia pożyczyłem sprawną  z Elektrita Victorii. 
 
Radio zadziałało na wszystkich zakresach. Na tylnej ściance pod transformatorem znajduje się dźwigienka potencjometru, którą regulujemy prąd żarzenia tak, aby brumienie w głośniku było jak najmniejsze. Do dostrojenia się do stacji trzeba mieć trochę cierpliwości. Efekt osiągniemy, kręcąc wzmocnieniem, pokrętłem od skali i pokrętłem eliminatora na tylnej ściance. Do tego typu odbiorników potrzebna jest dobra antena i koniecznie należy radio uziemnić. Radio jest prościutkie w swojej budowie. Ma niewiele elementów. Gdy sprawdzimy wcześniej ich sprawność, to przy uruchomieniu nie będziemy mieli żadnych problemów. Tak jak w tym przypadku.



Radio przed renowacją

Schemat Telefunken Trio Koncert





W takim radiu wszystko może być "zwalone", ale cewki muszą być całe. Jeśli nie, to będziemy mieli duży problem z odtworzeniem uzwojeń. Cewki lubią być ogryzane przez myszy. Jak dla mnie to element nie do wykonania. Na zdjęciu środkowy, brązowy element to karkas z cewkami. 

C1: 500 VAC pF/1.500V, wym. 9 x 32 mm 
C2: 350 VAC pF/1.500V, Ř 9 x 31 mm (na niektórych urządzeniach 150 pF) 
C3: 230 VAC pF/1.500V, wym. 9 x 31 mm 
C4: 100 pF (pin E1.) wym. 9 x 31 mm 
C5: 0,5 µF/600V, płaskie rolki 14 x 23 x 54 mm 
C6: 5000 pF/1.500V VAC, wym. 9,5 x 31 mm 
C7: 200 VAC pF/1.500, wym. 9 x 31 mm 
C8: 0,5 µF/150V, płaskie rolki 14 x 20 x 54 mm 
C9: 5000 pF/1.500V VAC, wym. 9,5 x 31 mm 
C10: 8 µF/30V, 14 x 57 mm 
C11: 10000 pF/1.500V AC, wym. 8 x 31 mm 
C12: 2,000 pF/1.500V AC, wym. 8 x 31 mm płyta C11 









Oryginalne gałeczki do Koncerta.


Dolna ścianka została dorobiona na wzór oryginału.


Tylna ścianka



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz