Szukaj na tym blogu

wtorek, 5 lutego 2019

Elektrit Allegro Z część 2

Allegro Z ciąg dalszy...






Obsada lamp:

1) Wersja starsza (podstawowa): EK2, EBC3, EL3, EM1, AZ1 

2) Wersja młodsza (na portalu Trioda występuje od numeru seryjnego 36130):  EK2, EF9,  EBL1,  EM1, AZ1  

W moim radiu było jeszcze inaczej:
EK2, ECH3, brak lampy wzmacniacza, jakieś magiczne oko , AZ1 (stłuczona)


Nie zauważyłem śladów ingerencji w elementy pod chassis, poza jednym dolutowanym elektrolitem. Biorąc pod uwagę numer chassis, prawdopodobnie obsada powinna być typowa czyli EK2, EBC3, EL3, EM1, AZ1. Brakującą lampę EL3 zastąpię sowiecką 6P14P, magiczne oko bez oznaczeń zostanie ( skoro tam było  to pewnie działało). Elektrolity odlutowałem od układu, a w zamian przylutowałem nowe 33uF/450V. Stary elektrolit na chassis może da się uratować przez formowanie, bo nie miał wycieków i korozji, ale to później.

W międzyczasie zdiagnozowałem uszkodzony przełącznik od układu oszczędnościowego. W położeniu dolnym przełącznika  jedna para styków nie zwiera wyjść i wtedy brak napięcia anodowego. Trzeba będzie wymienić lub naprawić.
Skala poddana została gruntownej naprawie. Pęknięte linki wymieniłem na nowe, blachy po wyczyszczeniu pokryłem lakierem. Dokupiłem nową szybkę skali.





Skale trzymam w specjalnych skrzynkach


Skrzynki gwarantują bezpieczne przechowanie





Zamiennik EL3. Schemat połączeń podstawek 



Uszkodzony przełącznik



                                      


 Schemat połączeń na przełączniku oszczędnościowym. Obniżenie napięcia anodowego wpływa znacząco na pracę wzmacniacza mocy. Radio gra trochę ciszej, ale zużywa mniej prądu. Oszczędność około 30%.



Pierwsze co zrobiłem to pomiary napięć. Na żarzeniu 7,4 V (!), mocno za dużo. Zmieniłem położenie zworki w trafo na 240 V. 



Widok na trafo


Teraz na żarzeniu EL3, EBC3, EK2 jest 6,43 V - prawie idealnie. 0,13 V więcej nie zaszkodzi.


Pomiar napięcia żarzenia

Lampa AZ1 ma  żarzenie 4V.  U mnie to 4,36 V


Pomiar napięcia żarzenia AZ1



Prawa gałka radia służy do zmiany barwy tonu. Odpowiada za to układ trzech kondensatorów, które umieszczone są w jednej obudowie rurkowej. Te wartości to:
5000 cm   =  5,5 nF   
10000 cm = 11,1 nF
20000 cm = 22,2 nF
(Przy założeniu, że 1 cm = 1,11 pF)


Kondensator odpowiedzialny za zmianę barwy tonu.


Nie jest to kluczowy element jeśli chodzi o działanie radia, ale jeśli chcemy słyszeć wyraźną różnicę przy przełączaniu barwy tonu, można zwrócić uwagę na ten kondensator. Po tylu latach może mieć dużą upływność.


Na razie radio milczy. Głośnik z transformatorem sprawny, potencjometr wzmocnienia sprawny, lampa 6P14P sprawna. Daję sygnał z generatora na wejście gramofonowe, przełącznik w pozycji "gramofon", a w głośniku nadal cisza. Po drodze kilka elementów do sprawdzenia. Na bank musi być w obwodzie jakaś przerwa.... 



c.d.n.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz